شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۵ ب.ظ

درباره سايت

پایگاه مذهبی دارالصادقیون

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد ابن علی بن احمد بن علی بن مهدی بن محمد بن تقی بن سجاد بن کریم بن علی بن کنعان بن سعید بن امامزاده کافی

بایگانی

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

احکام مربوط به تطهیر فرش نجس

آموزه های دینی و مذهبی

احکام مربوط به تطهیر فرش نجس

داخل ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست و آن ظرف نجس را با آب قلیل به دو گونه می توان آب کشید


داخل ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست و آن ظرف نجس را با آب قلیل به دو گونه می توان آب کشید: یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند و داخل ظرف نجس را با آب کر و جاری بنابر احتیاط واجب باید سه مرتبه شست.

(آیة الله سیستانی(دام ظله)
سوال: کیفیت تطهیر ظرف نجس چگونه می باشد؟

 

الف) با آب قلیل

ب) با آب کر و جاری

امام خمینی(ره):
الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو جور می شود آب کشید: یکی آن که سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

ب) در کر و جاری احتیاط سه مرتبه است گر چه اقوی کفایت یک مرتبه است.

آیة الله تبریزی(ره):
الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو قسم می شود آب کشید: یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

ب) در کر و جاری یک مرتبه کافی است.

آیة الله خامنه ای(دام ظله):
الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست.

ب) در کر و جاری یک بار کافی است.

آیة الله خویی(ره):

الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو قسم می شود آب کشید: یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

ب) در کر و جاری یک مرتبه کافی است.

آیة الله سیستانی(دام ظله):
الف) داخل ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل به دو گونه می توان آب کشید: یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

ب) داخل ظرف نجس را با آب کر و جاری بنابر احتیاط واجب باید سه مرتبه شست.
 
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظله):
الف) داخل کاسه نجس و مانند آن از سایر ظروف شرب را با آب قلیل باید سه مرتبه شست و کاسه نجس را با آب قلیل به دو گونه می توان آب کشید: یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

ب) در آب جاری و کر یک مرتبه کافی است.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو جور می شود آب کشید: یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

ب) در آب جاری و کر یک مرتبه کافی است.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. برای آب کشیدن ظروف با آب قلیل می توان آن را سه مرتبه پر و خالی کرد و یا هر بار قدری آب در آن بریزند و طوری بگردانند که به جاهای نجس برسد. بعد بیرون بریزند.

ب) در آب کر و جاری یک مرتبه کافی است.
 
آیة الله نوری همدانی(دام ظله):
الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو جور می شود آب کشید: یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

ب) در کر و جاری هم احتیاط سه مرتبه است گر چه اقوی کفایت یک مرتبه است.
 
آیة الله وحید خراسانی(دام ظله):
الف) اگر داخل ظرف نجس شود با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو گونه می شود آب کشید: یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

ب) در کر و جاری یک مرتبه کافی است.

سوال: اگر آب نجسی درسطح شیب دار جریان دارد در پایین شیب به کر متصل شود بالای آن هم پاک می شود؟

هر مقدار از آب نجس که به آب کر یا جاری اتصال پیدا کند، پاک می شود و قسمت هایی که عرفاً اتصال پیدا نکرده است چه پائین تر باشد یا بالاتر بر نجاست قبلی خود باقی است. بنا بر این، آن قسمت از آب نجسی که در سطح بالاتری قرار گرفته و هنوز به آب جاری یا کر (آب پاک) که در سطح پائین تری قرار دارد متصل نشده است، نجس می باشد. (با استفاده از توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 54، استفتاءات از مقام معظم رهبرى،س 70)

سوال: اگر فردی با شلنگ منزل، آب را بر فرش متنجس، جاری نماید، آیا از طهارت کفایت می‌نماید ؟ و آیا غساله و آبی که جاری می‌شود و لو اندک باید رفع گردد؟

جواب: به نظر برخی از مراجع با برطرف شدن عین نجاست و اتصال آب کر یا جاری به فرش متنجس و فرا گرفتن آن، محل متنجس پاک می‌شود و جدا شدن غساله آن لازم نیست. و به نظر بعضی دیگر از مراجع لازم است غساله نجس جدا گردد. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م159)

سوال: قسمتی از فرش به واسطه‌ی بول نجس شده و به پشت فرش هم رسیده و در نتیجه آن قسمت از کف اطاق هم نجس شده، آیا وقتی که از رو، فرش را با آب لوله کشی تطهیر کنیم، قسمت پشت فرش و آن قسمت از کف اطاق هم پاک می‌شود؟

جواب: برای آب کشیدن، زمین باید جداگانه تطهیر شود و برای پاک کردن فرش اگر با آب لوله رویش آب بریزند و از پشتش عبور کند و خارج شود، هر دو رو پاک می‌شود. (استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س322)

منبع:tebyan.net

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی