پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۰۳ ق.ظ

درباره سايت

پایگاه مذهبی دارالصادقیون

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خازِنِ العِلْمِ الدَّاعی إِلَیْکَ بِالحَقِّ النُّورِ المُبِینِ،. اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ وَخازِنَ عِلْمِکَ .
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی پایگاه مذهبی دارالصادقیون را در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیهالسلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم.امیدواریم که شما خوانندگان عزیز با نظرات سازنده خود محبین صادق الائمه علیه السلام را ، در راستای عمل به وظیفه یاری نمایید. این پایگاه در راستای جنگ نرم و تبلیغات حرکت کاروان صادقیه در رفسنجان راه اندازی شده است وبیشتر مطالب آن در خصوص توسل وعشق به اهل بیت و احیای اندیشه های والای اسلام ناب محمدی و تکریم مقام عالی ارباب امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشد.
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق
احمدتقی نژاد ابن علی بن احمد بن علی بن مهدی بن محمد بن تقی بن سجاد بن کریم بن علی بن کنعان بن سعید بن امامزاده کافی

بایگانی

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

احکام مربوط به لباس آقایان و خانم ها

آموزه های دینی و مذهبی

احکام مربوط به لباس آقایان و خانم ها

احکام مربوط به کفش و لباس را از نظر مراجع تقلید در زیر بخوانید:


احکام مربوط به لباس و کفش

لباس ابریشم
• حکم پوشیدن لباس ابریشم برای زن و مرد چیست ؟
همه مراجع : اگرابریشم خالص باشد، پوشیدن آن برای مرد حرام است؛ ولی برای زن اشکال ندارد.

کراوات
• حکم خریدن و پوشیدن کراوات برای داماد چیست ؟
آیات عظام امام(رحمةالله)، خامنه ای، مکارم شیرازی و نوری همدانی: اگر باعث ترویج فرهنگ غرب شود جایز نیست.


آیات عظام تبریزی ، سیستانی و فاضل لنکرانی: برای مسلمان بهتر است، از لباسی که باعث تشبه به غیر مسلمانان شود اجتناب کند.


آیات عظام بهجت و صافی گلپایگانی: بنابراحتیاط استفاده نکنند.


آیة الله وحید خراسانی: آنچه که باعث تشبه به غیر مسلمان شود جایز نیست.


تبصره: اگردرموردی بر پوشیدن کراوات مفسدهای مترتب شود، پوشیدن آن حرام می شود.

آستین کوتاه
• پوشیدن پیراهن آستین کوتاه توسط مردان در مقابل زن نامحرم، چه حکمی دارد ؟ همه مراجع (به جزبهجت، صافی گلپایگانی و نوری همدانی): اگرباعث مفسده نشود اشکال ندارد.


آیات عظام بهجت و صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، باید لباس آستین دار برتن کند.


آیة الله نوری همدانی: اگر مخالف عفت عمومی نباشد و درنظرافراد متشرع منکر محسوب نشود، اشکال ندارد.

لباس زنانه ومردانه
• پوشیدن لباس زنانه برای مردان و بالعکس چه حکمی دارد؟
آیات عظام امام(رحمةالله) و بهجت: بنابر احتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف جایز نیست.


آیات عظام تبریزی، خامنه ای، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی و وحیدخراسانی: بنابراحتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف در صورتی که آن را پوشش خود قرار دهد جایز نیست.


آیة الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف اگر او را به صورت جنس مخالف در بیاورد، جایز نیست. آیة الله مکارم: پوشیدن لباس جنس مخالف، اگر مفسده خاصی بر آن مترتب نشود، اشکال ندارد.


آیة الله نوری همدانی: بنابراحتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف جایز نیست؛ مگر آنکه انگیز عقلایی و مصلحت مهم تری در بین باشد.

لباس مشترک زن و مرد
• لباس مشترک بین زن و مرد چگونه مشخص می شود ؟
همه مراجع : تشخیص آن به نظر عرف است؛ مانند شلوارها و برخی اقسام بلوز و کفش های مشترک .

لباس شهرت
تعریف لباس شهرت
• منظور از لباس شهرت چه نوع لباسی است؟
همه مراجع (به جز سیستانی و مکارم شیرازی): لباس شهرت، لباسی است که پوشیدن آن برای شخص، به جهت جنس پارچه یا رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودنش و مانند آن، معمول نبوده و خلاف شأن او به حساب آید؛ به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد، توجه آنان را به خود جلب کرده و انگشت نما می شود.


آیة الله سیستانی: لباسی است که مؤمن را بصورتی زشت و نامناسب درآورد .


آیة الله مکارم: لباس شهرت، لباسی است که جنبه ریا کاری دارد و شخص می خواهد به وسیله آن مثلا به زهد و ترک دنیا مشهور شود، خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد ویادوخت آن؛ اما اگر واقعا قصدش ساده پوشیدن است و جنبه ریا کاری ندارد، نه تنها جایزاست؛ بلکه عملی است شایسته .

• حکم پوشیدن لباس شهرت را بیان کنید؟
آِیات عظام امام(رحمة الله) ، خامنه ای، فاضل لنکرانی و نوری همدانی: پوشیدن لباسی که موجب شهرت وانگشت نما شود، بنابر احتیاط واجب حرام است.


آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی و وحیدخراسانی:

پوشیدن لباسی که موجب شهرت و انگشت نما شود، حرام است. آیات عظام تبریزی و سیستانی: پوشیدن آن حرام نیست؛ مگر آنکه موجب هتک حرمت و خواری شود.


آیة الله مکارم شیرازی: پوشیدن لباسی که جنبه ریا کاری دارد و شخص می خواهد به وسیله آن مثلا به زهد و ترک دنیا مشهور شود، بنابر احتیاط واجب حرام است خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد و دوخت آن اما اگر واقعا قصدش ساده پوشیدن است و جنبه ریا کاری ندارد، نه تنها جایز نیست بلکه عملی است شایسته .


تبصره: پوشیدن هرلباسی که موجب هتک حرمت و خواری شخصی شود. به فتوای همه مراجع حرام است.

لباس موقت
• گاهی به مدت کوتاهی و به طور موقت لباس شوهر را در منزل می پوشم آیا این کار جایز است؟
همه مراجع(به جز امام رحمة الله و بهجت): خیر، اشکالی ندارد.
آیات عظام امام(رحمةالله) و بهجت: بنابراحتیاط واجب، جایز نیست.

فروش لباس زنانه
• فروش لباس زیر زنانه به وسیله مردان چه حکمی دارد؟ همه مراجع: اگر ترس افتادن به گناه و یا مفسده اجتماعی به دنبال داشته باشد، جایز نیست.

لباس روشن و نازک • آیا پوشیدن چادر و لباس هایی با رنگ روشن در میهمانی ها و در برابر نامحرم – نه به قصد جذب نگاه مرد نامحرم – حرام است ؟


همه مراجع: اگر باعث جلب توجه نا محرم و مفسده نشود اشکال ندارد.


تبصره: اگر لباس به گونه ای بدن نما باشد و یا زینت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است.

جوراب نازک
• پوشیدن جوراب نازک چه حکمی دارد؟
همه مراجع: اگر ظاهر پا در آن پیدا باشد، پوشیدن آن جایز نیست .
تبصره: به فتوای آیة الله مکارم شیرازی، پوشاندن روی پا واجب نیست.

لباس های تنگ
• پوشیدن مانتو هایی که برجستگی های بدن (مانند سینه و باسن) را نمایان می کند، چگونه است ؟
همه مراجع: اگر باعث تهییج شهوت باشد، جایز نیست.

پوشش مشکی
• چرا پوشش بانوان مشکی است؛ با اینکه پوشیدن لباس مشکی در اسلام مکروه است ؟
آیات عظام امام(رحمة الله)، بهجت، تبریزی، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی ووحیدخراسانی: پوشیدن لباس سیاه، هرچند مکروه است؛ ولی عبا از آن استثنا شده و چادر مشکی نیز داخل عنوان عبا است و مکروه نیست.


آیات عظام سیستانی و مکارم: به طور کلی پوشیدن لباس سیاه مکروه نیست؛ افزون بر آنکه چادر مشکی داخل عنوان عبا است و عبا استثنا شده است .

برتری چادر
• چادر بهتر است یا مانتو ؟
همه مراجع : برای زن کافی است که حجاب کامل( شرعی) را با هر لباس مناسبی، در برابر مرد نامحرم رعایت کند. ولی بی شک چادر به عنوان حجاب برتر( به ویژه در اماکن مذهبی ) از ارزش والایی برخوردار است .

 پوشش نزد محارم
• آیا دختران می توانند با لباس آستین حلقه ای، در برابر پدر و یا برادرشان ظاهر شوند؟
همه مراجع : اگر باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.

منبع: banoonet.ir

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی